TT-rata – Osa 2
TT-radan maastopohjan rakentelussa oli päästy vaiheeseen, jonka jälkeen oli mahdollista ruveta asentamaan valaistuselementtejä. Ensimmäisenä kohteena oli rakennusten sisävalaisimien asentaminen. Asemarakennuksen valaisimen asensin rakennuksen kohdalle pinta-asennuksena. Valaisin on Fallerin pienellä hehkulampulla varustettu jalka. Jalan kiinnitin ruuvilla pohjalevyyn, ja johdot vein pohjaan tehdyn reiän kautta levyn alle.
Majatalon/ravintolan tapauksessa käytin epäsuoraa valaisua, koska ravintola on sisustettu ja sinne on sijoitettu ihmisfiguureja. Ravintolasali on rajattu seinillä, mutta siinä ei ole kattoa. Valaisin on ravintolasalin seinän takana. Rakennuksen katon alapintaan laitoin palan alumiinifoliota. Alhaalta tuleva valo heijastuu folion kautta koko rakennukseen, ja siten myös ravintolasalin puolelle.
Varastorakennuksen sisävalaisimen asensin takaseinään lähelle katonrajaa. Näin se ei ole nähtävissä, jos kurkistaa sisätiloihin avoimesta ovesta. Varaston päätyoven yläpuolella on seinävalaisin, jonka johdotus kulkee rakennuksen sisäpuolella nurkkaan piilotettuna rakennuksen alle.
Katuvalot ovat Viessmannin tuotteita, kyseiset versiot rakennussarjoja. Eli hieman sormijumppaa tarvitaan ennen kuin katuvalo on valmis asennettavaksi paikoilleen. Kasaaminen sujuu aika mutkattomasti, eikä ota kuin muutaman minuutin. Suurin ongelma oli lampun kuvun asentaminen. Osa on pieni ja liukas, ja napsahtaa paikoilleen vain tarkalleen oikeassa asennossa.
Asentaessani katuvaloja paikoilleen käytin jo H0-radan puolelta tuttua menetelmää. Eli tein muoviputkesta holkin, johon katuvalon jalka istuu tiukasti. Holkin istutin pohjalevyyn porattuun reikään. Asennus on huomattavasti tukevampi kuin jos lampun olisi asentanut suoraan pohjalevyn reikään. Holkit täytyy luonnollisesti vielä maalata.
Asemalaiturin valojen kanssa tuli hiukan säätöä, kun ensimmäinen versio ei miellyttänytkään. Kahdella ledillä varustetut valotolpat tuottivat liian kirkkaan valon, eikä valotolppien muotokaan oikein tyydyttänyt. Onneksi varastosta löytyi vaihtoehto.



Ratapöydän rakenteisiin tulee niin itse radan kuin oheislaitteiden ja valaistuksen sähköistyksessä huomattava määrä johtoja. Kun kyseessä on liikuteltava rata, on johdot syytä sitoa jollain tavalla rakenteisiin. Rataa liikuteltaessa vapaana roikkuva johto mitä suurimmalla todennnäköisyydellä takertuisi johonkin aiheuttaen tuhoa.
Markkinoilla on monenlaisia johtojen niputtamiseen tarkoitettuja kiinnitystarvikkeita. Saksalaisia pienoisrautatiefoorumeita selaillessa on pistänyt silmään usein muovinen liuska jossa on renkaita. Tarkemmin asiaa tutkittuani tulin johtopäätökseen, että kyseessä on kampaselkä, jonka varsinainen tarkoitus on toimia paperiarkeista kasattavan lehdykän koossapitäjänä. Ja googlen haulla löytyikin useampia tahoja mistä niitä voi hankkia. Päädyin tilaamaan Turusta Kansallisesta Kirjakaupasta 100 kpl laatikon. Hinta oli hiukan reilu kymmenen euroa. Kampaselkiä on saatavana eri halkaisijalla varustetuilla renkailla. Oma valintani oli 12 mm.